Multitasking i jego ukryte koszty

Do niedawna była to jedna z kluczowych umiejętności wymienianych w ogłoszeniach o pracę – w poszukiwaniu zdolności realizowania wielu różnych zadań pod presją czasu. Godząc to jednocześnie z obowiązkami domowymi i próbując utrzymać wizerunek człowieka sukcesu.

Mowa o wielozadaniowości, znanej też pod angielskim terminem „multitasking”. W dobie pandemii i zacierania się granic pracy/szkoły/domu może wydawać się niezbędna. Choć możliwe jest robienie kilku rzeczy naraz, to nauka obala jednak mit większej wydajności i na dłuższą metę nawyk wielozadaniowości ma swoje ukryte koszty.

Robiąc dwie rzeczy naraz tak naprawdę nieustannie przenosimy uwagę z jednego zadania na drugie.

Ludzki umysł nie jest przystosowany do tego, aby świadomie i z pełną uwagą wykonywać więcej niż jedną czynność w tym samym czasie. Na przykład, kiedy próbuję napisać maila i jednocześnie monitoruję, co dzieje się na komunikatorze firmowym, to tak naprawdę nieustannie przenoszę uwagę z jednego zadania na drugie, a zmiana zajmuje trochę czasu (od kilku sekund do kilku minut, w zależności od złożoności zadania). Ten tzw. shift-time, gdy skumulowany w ciągu dnia, obciąża psychicznie i pozbawia energii.

Dodatkowo, uczymy mózg tego nieustannego przeskakiwania uwagi i rozpraszania się, co w konsekwencji pogarsza umiejętność skupienia się na jakimkolwiek zadaniu na dłużej. Ludzki umysł poszukuje też nowych bodźców, a rozproszenie uwagi to zastrzyk dopaminy. To uzależnia i może wzmacniać niezdrowy nawyk. Jak wykazał Clifford Nass na Uniwersytecie Stanforda, notoryczni „wielozadaniowcy” tak naprawdę są mniej wydajni w porównaniu z osobami, które pracują w taki sposób okazjonalnie. (1)

Efektywność pracy jest mniejsza, ponieważ wykonanie zadań w takim trybie zajmuje tak naprawdę więcej czasu i prowadzi do większej liczby błędów.

W innym badaniu wskazano, że konsekwencje wielozadaniowości dla efektywności są zbliżone do prowadzenia auta pod wpływem alkoholu (2).  Niedawno naukowcy wykazali też niebezpieczny związek między korzystaniem z wielu kanałów informacyjnych jednocześnie a zmniejszeniem ilości substancji szarej w przedniej części kory zakrętu obręczy – obszarze odpowiedzialnym za weryfikację błędów (1). W badaniach nad 9000 pracownikami, których praca wymagała kreatywnego, innowacyjnego myślenia, okazało się, że multitasking obniżał kreatywność. Wielozadaniowość obniża też satysfakcję z pracy, niekorzystanie wpływa na relacje międzyludzkie, na pamięć i na zdrowie (3).

Czy wiesz, że…?

  • Zwykle sprawdzamy e-maile 75-100 razy dziennie, ze średnią sesją e-mailową trwającą 38 sekund.
  • Mamy otwartych od 5 do 8 aplikacji jednocześnie, i przełączamy się między aplikacjami średnio 566 razy dziennie.
  • W 57% przypadków wykonujemy wiele zadań jednocześnie podczas pracy na komputerze / laptopie (4).

Jak nie wpaść w pułapkę multitasking…albo wydostać się z niej?

Strategie pozwalające na świadome zarządzanie uwagą są odpowiedzią na pokusę wielozadaniowości.

  • Główna wskazówka to świadomie ograniczaj rozpraszacze. Niektóre są poza Twoją kontrolą (praca z domu i szkoła z domu podczas pandemii), ale na część masz wpływ i skup się na ich ograniczeniu zanim przystąpisz do zadań.
  • Pracuj w blokach czasowych – zacznij od 20 minut nieprzerwanej pracy nad jednym tematem.
  • Ustal sobie czas na pracę z pełną koncentracją uwagi.
  • Znajdź przyjemność w tym, co robisz (a zmniejszy chęć szukania „nowości” gdzie indziej).

Trening uważności może chronić przed pułapką multitasking. Łatwiej uświadamiamy sobie, kiedy jesteśmy rozproszeni. Dzięki medytacji mindfulness wzmacniamy umiejętność świadomego kierowania i utrzymywania uwagi oraz oceny priorytetów. Oprócz tego uczymy się rozpoznawać, jak zmienia się jakość naszej uwagi w ciągu dnia i lepiej planować nasze działania.

Przy tworzeniu tekstu korzystałam z:

Umysł lidera (HBRP, 2018) Friederike Fabritius, Hans W. Hagemann

Sprawność emocjonalna (Wydawnictwo JK, 2017) Susan David

One Second Ahead (Palgrave Macmillan, 2016) Rasmus Hougaard, Jacqueline Carter, Gillian Coutts

Building the Case for Mindfulness in the Workplace, 2016 The Mindfulness Initiative

Więcej inspiracji na

Mindvue to praktyczne wykorzystanie potencjału, jaki tkwi w rozwijaniu uważności, trosce o zdrowie psychiczne i myśleniu systemowym.

Masz pytania? Zapraszam do kontaktu.
anna@mindvue.pl +48 509 316 209

Copyright © 2025 Mindvue.pl