Jak uważnie wprowadzić uważność do firmy? Najlepsze praktyki z dużych organizacji
Kiedy w marcu 2020 roku jedna z globalnych korporacji z branży dóbr konsumenckich poprosiła firmę Potential Project o wsparcie pracowników w związku z ogłoszoną pandemią, wynikało to z realnej potrzeby oraz wiedzy dyrektorki ds. wellbeing o tym, że uważność sprzyja budowaniu odporności psychicznej.
Zaproponowane webinaria na temat rezyliencji oraz niewielkie sesje praktyki mindfulness przez kolejne trzy tygodnie były okazją do pielęgnowania więzi między pracownikami i budowania nawyku. Krótkie ankiety zebrane na początku sesji od 700 pracowników wskazywały, że 75% odpowiadających odczuwa negatywne emocje (przygnębienie, niepokój, złość itp.). Po trzech tygodniach emocjonalny ton był w 99% pozytywny (spokój, wdzięczność) (1). Te dane stanowiły istotny argument na rzecz włączania mindfulness do inicjatyw oferowanych wszystkim zatrudnionym także w kolejnych miesiącach.
Od realnej potrzeby rozpoczęła się również historia programów opartych na uważności w Accenture, globalnej firmie konsultingowej. Jeden z dyrektorów zarządzających chciał pomóc swojemu zespołowi menedżerów ds. projektów transformacyjnych, aby ci lepiej dbali o siebie w warunkach nieustannej presji i mogli realizować się zarówno w pracy, jak i poza nią. Program pilotażowy został wdrożony z firmą doświadczoną w takich projektach i składał się z serii 90-minutowych spotkań grupowych, przybliżających funkcjonowanie umysłu, uważność i jej znaczenie dla efektywności osobistej, oraz krótkich treningów umysłu. Poprawa dobrostanu uczestników w zakresie koncentracji uwagi, zarządzania priorytetami (+23%) i jakości snu (+30%) oraz zmniejszenie doświadczanego stresu (-19%) spowodowały chęć rozwinięcia programu na większą skalę (2).
W 2017 roku uruchomiono program Accenture Mindful Performance (AMP) kładący nacisk na efektywność umysłową. Oprócz programu prowadzonego przez doświadczonych trenerów zewnętrznych pracownikom zaoferowano także aplikację mobilną z treningiem mentalnym oraz ogólnofirmowe forum internetowe na temat mindfulness. Z czasem firma zaczęła rozwijać zespół wewnętrznych trenerów certyfikowanych do prowadzenia programu AMP. Do tej pory blisko 40 000 pracowników i liderów wzięło udział w programach opartych na uważności. AMP wpisał się też dobrze w strategiczną inicjatywę Accenture – Truly Human, która zakłada, że żyje i pracuje się nam lepiej, kiedy możemy być w pełni sobą, dbając o siebie na poziomie ciała, umysłu, serca i ducha (3).
Wprowadzanie uważności do organizacji nie zawsze musi zaczynać się „na górze”. Oddolna inicjatywa menedżerki, która praktykowała uważność i miała przygotowanie trenerskie w tym zakresie, doprowadziła do powstania społeczności Mindfulness Network w firmie EY. Pozytywny odbiór prowadzonych w ramach tej sieci sesji doprowadził do stworzenia programu Mindful Leadership oferowanego w całej firmie. Mindful Leadership nawiązywał do wartości firmy i wspierał związek między rozwijaniem świadomości, uwagi, równowagi emocjonalnej a większą inkluzywnością, lepszą efektywnością czy podejmowaniem decyzji. Sukces tego programu przyczynił się do sformalizowania Mindfulness Network oraz pozyskania budżetu na realizację dalszych działań, w tym rozwijanie sieci ambasadorów w 29 krajach i oferowanie sesji mindfulness w lokalnych językach (4).
Czynniki sukcesu dla inicjatyw opartych na uważności to: odpowiedź na realną potrzebę biznesową, powiązanie z celami strategicznymi, dopasowanie formatu do warunków, promocja w „języku danej organizacji”, sesje próbne i program pilotażowy, pomiary efektywności, zaangażowanie pracowników, którzy doświadczyli korzyści i stali się ambasadorami, oraz odważny sponsor i doświadczony partner biznesowy, obaj wprowadzający uważność do organizacji.
Artykuł oryginalnie opublikowany w raporcie Mindy – Wellbeing mentalny pracowników, 2021